lørdag 18. desember 2010

Julehefte fra riktig gamle dager

Dette julebladet fant vi inne i veggen,
brukt som isolasjon,
da vi skulle bygge ut huset vårt for 5 år siden.
Bladet heter
Illustreret Familieblad,

og dette er
JULENUMMERET fra 1917.
Det var helt og fint,
så jeg måtte sett det i glass og ramme
for å bevare det like fint.
Syns det er så flott at jeg har det hengende oppe hele året.
Litt rart å tenke på at mine forfedre satt
og leste i dette bladet julen for 93 år siden....
Undres på hvordan deres julefeiring var akkurat det året...?

Dette diktet står på side 2 i bladet.
Det var nok ikke barebare å skulle feire jul på den tiden,
selv om Norge var et nøytralt land under 1. verdenskrig
så omkom over 2000 nordmenn på havet som følge av krigen.

Julen 1917
Der hviler Tordenskyer over Landet;
Nu Nøden banker paa Mor Norges Dør,
Og Juleglæden er med Vemod blandet
Nu maaske mer end nogensinde før.
Der speides ifra Kystens Hus og Hytter,
Thi Krigens Brændingskyller mot vort Land,
Og mangen Kvinde gaar i Angst og lytter
Og venter Dødens Bud fra Søn og Mand.

Thi Terje Vigens Slægt ei sidder bare
Og ser mod Fremtiden med sorgfuldt Sind,
Blir Lønnen tidt en Krands af Tang og Tare,
Den glad og villig satter Livet ind.
Den ved, at Landet trænger dem i Nøden,
Den elsker Fædrelandet slig som faa.
Og derfor trodser den saa modig Døden
Af Kjærlighed, ei blot fordi den maa.

Men midt i Nøden tændes Julens Kjerte;
Thi den skal minde ved sit stille Skjær
Om Verdens Frelser, ham som hvem vi lærte
Som Børn, at han påå Nødens dag er nær,
Og naar en Verden nu er stedt i Vaande,
Denns Bønneraab han nu som fordum naar,
Hans time kommer, Hjælpen er for Haande,
Ja, frels os, Herre eller vi forgaar!
                                Georg Smidt

Julen er jo en tid for ettertanke,
og til å tenke på hvor godt de fleste av oss har det i Norge idag.
Ta vare på hverandre i denne søte førjulstid!

FØRJULSKLEM


4 kommentarer:

  1. Timeout1: Enig med deg, julen er til ettertanke :) Og så morsomt det var med denne avisen, supert at du tar godt vare på den, tenk så mye historie og fingeravtrykk det finnes på sidene... :)

    Juleklem til deg :)

    SvarSlett
  2. Hei:)
    Tusen takk for hyggelig kommentar. Kjempefin blogg du har også, og så søte valpene på bildet er:)
    Artig å følge en kombinert hunde og interiørblogg også, jeg har vokst opp med hunder og er veldig glad i de. Men har desverre ikke noen nå, min mann er veldig glad i jakt og friluft, så han sier han vil ha seg hund etterhvert. :)
    Så artig å finne igjen så godt bevart avis da, så ikke rart du vil ta vare på det:)
    Ha en fin dag:)

    SvarSlett
  3. Timeout1: :-) Det med fingeravtrykk hadde jeg ikke tenkt på, spennende tanke :-) Nå ble jeg faktisk enda mer glad i den gamle avisa :-)
    Juleklem fra meg til deg!

    SvarSlett
  4. Hannepålandet:
    Så hyggelig at du liker bloggen min :-)Med en jakt- og friluftsmann så blir det vel hund etterhvert på dere også vil jeg tro ;-)Er jo veldig koselig da!
    Ha en fin adventsettermiddag :-)
    Klem

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å kommentere:-)
Er utrolig koselig å se spor etter dere som er inne å besøker bloggen min :-)