mandag 1. august 2011

FJELLETS GULL

I går var mannen i huset,
svigermor og pappan min på fjellet i
Gutvik
på jakt etter multer.
Været var nydelig og de hadde en flott tur,
og jeg var fornøyd da
multene sto på kjøkkenbenken
sent i går kveld.

Nydelig farge!

Deilig syltetøy! 

Jeg er veldig glad i multer,
og selvfølgelig må vi ha multekrem
 til
dessert på juleaften.

Multe
 ( dette har jeg lånt fra Wikepidia )
(også molte, dansk: multebær, svensk: hjortron) (Rubus chamaemorus)
        er en flerårig plante som kan bli snaue 30 cm høy og har en krypende jordstamme.
                                               Fruktene er store og velsmakende, først røde og omsluttet av begerbladene,
                                                   men som modne har de en vakker gul-oransje farge i flere nyanser.
Bladene er nyreformede, og lette å få øye på ute på myrene.
Multene begynner å blomstre i mai i syd, og i juni-juli i nord,
med store hvite blomster som oftest sitter alene.

Her hadde vi en nydelig sommerdag i går,
men i dag er det overskyet og tåkete igjen.....
men vi koser oss uansett for vi har jo fortsatt ferie :-)

Ha en fin dag alle sammen!

Klem fra Rita

PS! Så snart jeg får koblet opp nykameraet
til pcen så kommer det bilder fra Danmarksferien :-)
Men husk at
 den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves............;-)

2 kommentarer:

  1. Uhm, dine multebær ser dejlige ud - det er ikke noget, jeg synes man se i Danmark, men måske gror der ikke multe her.
    Jeg glæder mig meget til at se dine billeder fra Danmark! Vi burde jo have holdt et lille blogtræf.
    Klem og ha' en fin dag :-)

    SvarSlett
  2. Uhm det ser dejligt ud! Tak for de dejlige ord på min blog og sikke en fin blog du selv har også;0)¨
    Ja det er også en Ilse Jacobsen regn jakke jeg har købt, jeg er så glad for den.
    Knus

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å kommentere:-)
Er utrolig koselig å se spor etter dere som er inne å besøker bloggen min :-)